26 septembrie 2012
Dupa o zi intreaga de leneveala(impusa), greu m-am mobilizat sa scriu ceva

, mai ales ca nu vreau s-o fac la intamplare.
De aseara, aici e Yom Kippur, cea mai importanta sarbatoare evreiasca.
Yom Kippur, sau Ziua Ispasirii, este o sarbatoare solemna, un post negru de 25 de ore pe care il tin cei mai multi dintre evrei.Acest post negru este completat cu lipsa oricarei activitati pe tot cuprinsul tarii, dar nu este ceva impus si conlocuitorilor, astfel ca in comunitatile arabe, inclusive in orase ca Haifa, se circula cu masinile si oamenii fac ce vor ei. Dar, in principiu, in aceasta zi nu este admisa, pentru evrei, nicio activitate care sa-i indeparteze mental de la rugaciune si penitenta.
Ziua sfanta incepe cu o rugaciune care a inceput prin a fi un text juridic si a sfarsit prin a fi cea mai populara rugaciune, simbolul insusi al zilei de Yom Kippur: "Kol Nidre".
Despre rugaciunea asta s-au scris tomuri intregi si , pe de alta parte, e una din acuzatiile cele mai frecvente impotriva evreilor, asa incat am sa spun doar cateva cuvinte despre ea, ca sa intelegeti.
Data aparitiei acestui text este incerta, dar se pare ca primele marturisiri sunt undeva prin sec V-VI.
Cum evreii au fost mai mereu obiect al prigoanei colective, situatia lor in acea epoca timpurie era poate inca si mai grea.
Multi evrei, ca sa scape de prigoana, se converteau, formal, la crestinism, dar continuau sa practice, in secret, religia mozaica.
Si pentru ca spaima ca fac ceva impotriva legii pe care le-a dat-o lor Dumnezeu era atat de coplesitoare, au simtit nevoia unei deziceri de tot ce incalca Legea si asa s-a ajuns la "Kol Nidre" care spune: "Fie ca toate rugaciunile, interdictiile personale si colective, juramintele si lucrurile echivalente pe care le-am formulat si contractat, toate promisiunile si toate angajamentele pe care le-am facut si le-am luat in fata lui Dumnezeu, de la data acestui Yom Kippur si pana la data celui viitor, noi le retractam anticipat, fie ele nule si neavenite, astfel incat sa nu fim obligati sa le tinem. Dorintele noastre nu mai sunt dorinte, angajamantele noastre nu mai sunt angajamente, juramintele noastre nu mai sunt juraminte. Si fie iertat intregul popor al lui Israel, la fel ca si strainii care traiesc printre ei, deoarece fiecare dintre ei a actionat prin inadvertenta"
Vedeti ca textul nu este clar, explicit, deoarece nici nu putea fi asa: nu puteau spune explicit ca se dezic de convertirea la crestinism pe care au facut-o, fortati de imprejurari. Tocmai de asta "Kol Nidre" a aparut initial ca un text juridic, desi e clar ca e o rugaciune de iertare pentru toate lucrurile pe care au fost obligati sa le faca si considera ca vor fi si de acum inainte obligati, de asemenea.
Multi anti-semiti au considerat asta un motiv suficient ca sa demonstreze ca evreii sunt sperjuri si ca nu se poate face nicio intelegere cu ei, pentru ca ei se absolva anticipat de orice angajament.Ma rog...
Dupa mine, se vede clar ce este aceasta rugaciune si, nota bene!, vedeti ca se roaga de absolvire si pentru reprezentantii altor semintii care traiesc in sanul poporului lui Israel(aici sunt eu sensibila

)si care pot fi si ei obligati sa faca lucruri impotriva credintelor lor. Or aici eu vad buna-credinta, nu sperjurul. Dar fiecare judeca dupa propria scara valorica.
De fapt cele zece zile care despart Rosh haShana de Yom Kippur sunt asa-numitele "Zile ale penitentei", zile in care evreii se roaga sa le fie iertate toate pacatele din vechiul an, fac multe fapte bune indicate de Torah("mitzvot") si in care chiar si intre ei se roaga de iertare pentru necazurile pricinuite reciproc. Se scriu scrisori de iertaciune, se fac vizite speciale pentru a cere si capata iertare, iar la Zidul Plangerii sunt in fiecare noapte, la miezul noptii, rugaciuni a cate 15-20.000 de credinciosi.
De Yom Kippur, in afara ca trebuie sa se roage si sa posteasca si sa nu faca absolut nimic care sa le abata atentia de la rugaciune, ei mai au niste interdictii cum ar fi sa nu poarte absolut nimic din piele, sa nu aiba activitati sexuale si…sa nu se dea cu parfum

. Asta cu parfumul inca nu am gasit cine sa mi-o explice, asa ca o las si eu incurcata, pana cand aflu motivul. Cat despre interdictia privind obiectele din piele, iar nu stiu sa spun DE CE, dar este de consemnat faptul ca exista o singura derogare si anume niste caciuli ritualice din blana pe care le poarta hasidicii(evreii ultra-ortodocsi). De altfel in Israel, in afara considerentelor religioase, este interzisa comercializarea si purtarea blanurilor, CU EXCEPTIA acestor "caciuli".
De Yom Kippur, cei mai multi evrei se imbraca in alb si ies, imediat ce se stinge orice alta activitate si nu mai vezi nicio masina pe nicaieri, la plimbare pe strazile oricarei localitati, intai catre templu, la rugaciunea inceputa cu "Kol Nidre", apoi la plimbare pur si simplu. Se intalnesc cunoscuti, se plimba cateii, se supravegheaza copiii cu bicicletele, nu e nicio muzica, niciun spectacol nicaieri, ci doar o mare de oameni care se aduna in centrul localitatilor si stau de vorba, sunt fericiti ca sunt impreuna in aceasta zi, atat de sfanta pentru ei.
A doua zi, pe strazi sunt numai biciclete, zici ca esti in China

.
Am facut, dupa cum vedeti, cateva poze aseara, dar trebuie sa intelegeti ca nu puteti avea pretentii de calitate, ele fiind facute pe furis, nu mai spun in ce conditii si in ce stres.
Important e sa vedeti putin doar din atmosfera, atat cat am putut surprinde.
Am facut cateva poze si azi, pe lumina, dar parca a fost si mai complicat decat aseara, cand ne mai proteja cat de cat intunericul.
Va pun si o poza cu unul din cele mai mari bulevarde din Ierusalim, asa cum arata de Yom Kippur, adica pustiu. In orice alta zi, in afara de shabat, aici se circula doar bara la bara, pe absolut toate benzile!
Pentru ca a fost zi de post national(vreau sa spun ca si evreii carora, de regula, le este indiferenta religia, merg la sinagoga in aceasta zi si multi se straduiesc si sa posteasca; repet: vorbesc de cei carora religia le este indiferenta), nu am facut nimic de mancare, am mancat ce-a fost prin frigider, ca sa nu facem miros. Dan e de parere ca, daca nu tii o regula, macar sa o respecti pentru ceilalti si, mai ales, sa nu faci impotriva. Zic ca are dreptate, nu?
Acestea fiind spuse, inchei cu urarea care se face de Rosh haSana si mai ales de Yom Kippur: „Să poți fi înscris (în Cartea Vieții) pentru un nou an fericit!”. Asta inseamna ca este de dorit să fie înmulțite faptele bune și rugăciunile mai înainte să vină Ziua Pocăinței, ziua mare a socotelii. Cei pe care Dumnezeu îi consideră demni de merite vor fi înscriși în Cartea Vieții. Rugăciunea de Yom Kippur se exprimă: „să intrăm în Cartea Vieții”.
Pe sambata!